HOLBÆK BADMINTONKLUB
GENERALFORSAMLING DEN 19./4.-2016 kl. 19.00
Deltagere:
Claus Vognsen - Formand
Jan Gottschalck - Næstformand
Annette Bækgaard - Økonomiansvarlig
Helle Frøslev - Kommunikationsansvarlig
Lars Rüsz Kaysen - Sportschef
Peter Espersen - Sponsoransvarlig
Henrik Petersen - Suppleant
Torben Henningsen(referent) - Suppleant
1. Valg af dirigent:
Formanden bød velkommen til generalforsamlingen, som bestod af ovennævnte samt 26 øvrige medlemmer.
Claus foreslog på bestyrelsens vegne Jan Kaiser som dirigent. Jan blev valgt.
Jan takkede for valget. Jan havde på forhånd undersøgt at generalforsamlingen var lovligt indvarslet jf. vedtægterne. Generalforsamlingen var dermed beslutningsdygtig.
Jan gav derefter formanden ordet.
2. Formandens og sportschefens beretninger:
Formandens beretning vedlægges som bilag.
Ungdomsudvalgets beretning vedlægges som bilag.
Motionistudvalgets beretning vedlægges som bilag.
Veteranudvalgets beretning vedlægges som bilag.
Seniorafdelingens beretning vedlægges som bilag.
Næstformandens beretning vedlægges som bilag.
2a. Spørgsmål til formændenes beretninger:
Kaiser: Hvorledes fordeler medlemsnedgangen i aldersgrupperne?
Claus svarer: Jævn fordeling over alle grupperne.
Der spørges til om der er et fungerende udvalg for seniorafdelingen?
Lars svare: At der er et fungerende udvalg.
3. Regnskabet for HBK fremlægges til godkendelse v. Annette Bækgaard:
Annette orienterede om, at det jo drejede sig om regnskabet for sæsonen 2014-2015.
Kaiser spørger hvad position administration omhandler:
Annette svare: Dette omhandler kasserer og sponsor.
Regnskabet blev godkendt af generalforsamlingen med et underskud på 142.000 kr.
4. Regnskabet for hallen fremlægges til godkendelse v. Jan Gottshalck:
Jan orienterede om, at det jo drejede sig om regnskabet for året 2015.
Regnskabet blev godkendt af generalforsamlingen.
4. Budget for HBK – herunder fastlæggelse af kontingent for kommende sæson:
Forslag om kontingent nedsættelse for onsdagstræningen blev drøftet. Dette blev vedtaget at nedsætte dette med 200 kr.
For til ensretning af kontingent for A og B træning i seniorafdeling blev vedtaget.
Budget med underskud på 118.000 kr. blev vedtaget.
5. Indkomne forslag - skulle være formanden i hænde senest 5./4.-2016:
Joan havde fremlagt forslag om at bestyrelsesmødereferat blev enten offentliggjort eller sendt til afdelingsformændene.
Claus svarer: Dette kan ikke lade sig gøre idet bestyrelsen herved ikke kan drøfte hemmelige ting. F.eks. trænerforhandlinger.
Det blev lovet, at sportschefen vil orientere afdelingsformændene om bestyrelsens arbejde.
Henrik Aagesen: Kan generalforsamlingen afholdes i maj. Herved kan den aktuelle sæsons regnskab besluttes.
Dette vil bestyrelsen overveje.
6. Valg til bestyrelse:
a. Claus. Formand. Ikke på valg.
b. Jan G. Næstformand. På valg. Genvalgt.
c. Annette. Økonomiansvarlig. Ikke på valg.
d. Helle Frøslev. Kommunikationsansvarlig. Ikke på valg.
e. Lars R Kaysen. Sportschef. På valg. Genvalgt.
f. Peter Espersen. Sponsoransvarlig. På valg. Genvalgt.
g. Henrik Petersen. Suppleant. På valg. Genvalgt.
h. Torben H. Suppleant. På valg. Genvalgt.
i. Revisor. Udføres af eksternt firma.
m. Revisor suppleant. Jesper Larsen valgt.
Herefter ser bestyrelsen således ud:
Formand: Claus Vognsen
Næstformand: Jan Gottschalck, genvalgt
Økonomiansvarlig: Annette Bækgaard
Kommunikationsansvarlig: Helle Frøslev
Lars R Kaysen: Sportschef
Sponsoransvarlig: Peter Espersen
Suppleant: Henrik Petersen
Suppleant: Torben Henningsen
7. Eventuelt:
Claus rettede en tak til udvalgene for deres arbejde igennem sæsonen.
Da der ikke var flere bemærkninger, takkede Jan for hvervet som dirigent, og Claus rettede en tak til de personer, der gør et stykke arbejde for klubben.
Dirigent Formand
Jan Kaiser Claus Vognsen
Bilag 1:
Formandens beretning:
Årsberetning HBK
Sæson 2015/16
Forandringens år
Sæsonen 2015/16 har været et år hvor forandringens vinde har blæst på klubben, vi startede året med en ny bestyrelse og et sæt nye vedtægter, samt nye trænere på de toneangivende områder både i ungdom og senior.
Vi har som ny bestyrelse skulle vænne os til vores roller og finde kasser til de opgaver der har ligget som arv, samt hvordan vi fordeler de opgaver der ligger i de nye vedtægter.
Det har været et år hvor vi i bestyrelsen har forsøgt at lade os styre af gennemsigtighed og det har undervejs krævet nogle kampe, som vi har måtte kæmpe, men jeg synes vi er kommet styrke igennem processen som klub. Er vi så i mål? Nej langt fra, men vi er godt er på vej.
Vi har i løbet af året kunne konstatere at vi fortsat taber medlemmer, vi har tabt ca 20% over de sidste 3 år (500 – 400) hvad skyldes dette? Jeg tror at det skyldes flere ting, blandt andet at konkurrencen om de unge er steget de senere år. Hvor man før i tiden naturligt valgte mellem de klassiske sportsgrene, har det ændret sig og viften er meget bredere. Det betyder at vi som klub skal være bedre til at fastholde vores nuværende medlemmer, unge som gamle. Fra bestyrelsens side har vi øget kommunikationen, hvilket blandt andet betyder vi er på FB og at vi arbejder på et nyt format til vores hjemmeside. Alt sammen for at styrke vore profil som et spændende valg.
Så har vi i årets løb arbejdet videre med en arbejdsskade som en af vores frivillige pådrog sig under Vig festivalen i 2012. Det var et spørgsmål om arbejdsgiverforhold som blev afgjort i løbet af året til vores fordel, hvilket betyder at Vig festivalen er blevet gjort til arbejdsgiver i sagen og derfor er det deres forsikring der skulle dække den mengrad den frivillige har pådraget sig. Her vil jeg gerne takke Selandia Advokater for deres indsats på vores vegne. Sagen har vist hvor vigtigt det er at der er helt styr på aftaler og vilkår inden vi som klub udfører frivilligt arbejde en anden gang. Denne sag kunne, i værste fald, have påført klubben så stor økonomisk skade at vi havde været konkurs truet.
Så har vi i årets løb også gennemført en ekstraordinær generalforsamling for at få medlemmernes mening om Holbæk Sportsby, det blev som bekendt et stort ja tak til projektet og det er jeg som formand glad for.
Vi har som bestyrelse efter vores ekstraordinære generalforsamling startet på den proces der er omkring salg af Hallen, og Jan og jeg har været til møde med Borgmesteren samt dem som har vist interesse for vores hal. På nuværende tidspunkt er de ved at lave en behovsanalyse som skal afleveres til kommunen og så mødes vi igen. Hvem og hvordan aftalen om et salg bliver er stadig svært at sige, men som jeg lovede gør vi alt for at få den bedst mulige aftale.
Samtidig har der været et forløb i løbet af året hvor der kunne bydes på projektet Holbæk Sportsby, det har efter lidt udfordringer resulteret i at der kun er et bud som opfylder de krav kommunen har opstillet.
Der er byrådsmøde torsdag den 21. April kl 18, hvor punktet vil blive behandlet og forhåbentligt vedtaget.
Derefter vil der være en detail fase, hvor klubberne har mulighed for sammen med entreprenøren at få de sidste detaljer på plads inden etableringen starter i okt 2016. Projektet er sat til en etablering på 2 år, hvilket betyder at det skal stå færdigt i okt 2018. Vi har som bestyrelse allerede udpeget den gruppe som vi mener har de bedste forudsætninger for at skaffe klubben de bedste faciliteter. Det er Jan G, Jan Kai og så den sportsansvarlige som vil være primær gruppe. De vil så tage fat på relevante medlemmer hvis behovet opstår.
Den nye bestyrelse overtog økonomien fra den gamle bestyrelse og det betød at vi kom ind midt i et regnskabsår og med et vedtaget budget for den nuværende sæson. Hvordan går det så?
Vi er i løbet af året blevet ramt af en lovændring som lukker ned for de donationer Dennis Qwist tidligere har været garant for, hvilket har sat klubbens økonomi under pres, hvilket jeg vil komme ind på i detaljer under fremlæggelse af regnskabet.
Vi har tidligere gennemført investeringer i nyt lys og fyr, disse investeringer giver nu pote og vi har været i stand til at generere overskud på haldriften.
Fremtiden:
Vil som bestyrelse og klub arbejde på følgende fokus områder det kommende år.
Styrke klubbens økonomi, dette betyder at vi vil som bestyrelse blive ved med at revidere regnskabet løbende og forsøge at udgiftminimere uden det får indflydelse på det sportslige plan.
Det betyder også at vi skal have fokus på øget sponsorindtægter, hvilket betyder at klubbens medlemmer vil skulle byde ind med mere frivilligt engagement.
Forsøge at få vendt det dalende medlemstal
Forsøge at fastholde det nuværende sportslige niveau frem mod flytningen til Holbæk Sportsby. Min og bestyrelsens holdning er at det vil være en fordel som klub, hvis vi fortsat er en af byens højest placerede foreninger sortsligt.
Styrke de enkelte udvalg i klubben, for derigennem at styrke maskinrummet i klubben. Med de nye vedtægter er der lagt op til at planlægning og udførsel ikke skal laves af bestyrelsen. Min filosofi på det her område er, at jeg er stor tilhænger af at give rammer og lade folk arbejde inden for de rammer, med et minimum af kontrol. Jeg har introduceret mine tanker allerede for nogle at trænerne og jeg forstår godt at det kan blive genstand for frustrationer, men sådan er det med alt læring, det starter med en frustration.
Revidere og udgive en klar sportslig strategi, som vi vil klæde trænerne på med inden den kommende sæson start.
Konklusion:
Holbæk Badminton Klub er presset på fritidsområdet af det øget krav til fleksibilitet som mange familier prioriterer.
Vi har en god økonomi, men det bliver vi ikke ved med, hvis vi ikke har fokus på driften.
Det tager lang tid at vende en supertanker, men vi arbejder hårdt på at få en bedre klub som alle nuværende som kommende medlemmer vil finde attraktiv.
Claus Vognsen
Formand
Bilag 2:
Sportschefens beretninger.
Beretning fra hhv. ungdom/senior/veteran/motion
Ungdom
Holdturnering:
Første sæson efter at DGI har overtaget turneringsledelsen af både egne og SBKr turneringerne er forløbet perfekt – alle de lovede og forventede forbedringer af turneringsadministrationen er i virkeligheden også sket.
Vi har haft 10 Hold tilmeldt til turneringen flg. Rækker: U11B, U11D, U13A (2hold), U13C, U13D, U15A, U15C, U17/19B og U17/19C.
Et hold (U13A) kvalificerede sig til SM Finalen
U13A holdet tog 13/2-2016 turen til Taastrup hvor der skulle spilles finale mod Farum. Med et nederlag på 4-2 må HBK desværre se Farum løbe med guldet.
To Hold (U13A og U17/19B) kvalificerede sig til DBU (Danmarks Bedste Ungdomshold).
U13A holdet tog 9-10/2-2016 turen til Holsted hvor der skulle spilles i 2 puljer med 5 hold. HBK endte på en tredjeplads i puljen og en delt 5/6 plads samlet.
U17/19B holdet tog i samme week-end turen til Strib hvor 15 hold var delt i 4 puljer. HBK endte på en andenplads i puljen og skulle herefter spille placeringskampe, som endte med 2 sikre sejre og en 5. plads – kun nederlag i første holdkamp mod det hold som senere blev kåret som Danmarks Bedste Ungdomshold.
Resultater
HBK havde 8-10/2-2016 ikke mindre end 7 deltager med ved DM i Vejen. Mange flotte resultater – bl.a. én flor sølv- og bronzemedalje til Rasmus Espersen, som 7 uger tidligere også havde imponeret med en bronzemedalje ved U15 EM i Kazan, Rusland. Derudover vandt Rasmus og en sølv- og bronzemedalje ved det individuelle EM.
HBK havde 15-17-2016 6 deltagere med ved DMU i Grindsted (ikke helt så imponerende som vi havde håbet). Vi gjorde igen brug af Bolding B&B som vores base. 3 af vores deltagere kom hjem med i alt 6 medaljer (2 x guld, 3 x sølv og 1 x bronze)
16 oprykninger i løbet af sæsonen (indtil nu) giver et kraftigt indtryk af, at vores træninger giver resultater. Vi kunne godt tænke os, at der var lidt mere fokus på at få børn og forældre til stævner.
Medlemsstatus
På vores elitetræningerne – tirsdag og torsdag - har fremmødet været stabilt, dog ikke fyldt hal på nogle af træningerne. Planen for næste sæson er at samle de to træninger til 2½ time med to meget kvalificerede trænere, både tirsdag og torsdag. Der er fra denne gruppe 8-10 spillere som i næste sæson kan anvendes i senior regi til at give noget stabilitet på nogle af holdene – håber senior tager godt imod og sikre, at de føler sig velkommen.
På vores breddetræningerne – onsdag og fredag - har der i denne sæson været stor udskiftning i forhold til forrige sæson. Omkring 90% af medlemmerne er nye – uden en medlemstilbagegang.
Vores ekstra-træning – mandag – har været en stor succes, hvor der med 100% fokus på tekniske korrektioner har været massivt fremmøde både af Holbæk-spillere, men også med nogle spillere udefra.
Vi har denne sæson taget initiativ til og været vært ved 6 fællestræninger med deltagelse udefra. Der har været deltagelse af spillere fra Holbæk, Ringsted, Slagelse, Græsted, Vallekilde/Hørve og Kirke Hyllinge. Der har været ca. 20 deltagere til hver træning.
Lidt malurt skal der åbenbart være. Et par af vores medlemmer har følt sig nødsaget til og ønsket at prøve nye udfordringer udenfor HBK.
Stævner i HBK
Vi var igen i denne sæson vært ved vores traditionelle stævne i U15M og U17/19A – tilslutningen var som alle andre steder i landet faldende.
Til næste sæson skal vi igen være vært ved stævnet i U15M og U17/19A i januar 2017 og er samtidig blevet tilbudt muligheden for et stævne i U13M, U13A og U13B i sidste weekend af august. Vi har sagt ”Ja, tak” og håber på en ny tradition
Udvalgsaktiviteter
Juleafslutningen blev, traditionen tro afholdt i december. Ca. 45 medlemmer deltog i badmintonlege i hallen og bingo med sponsorpræmier i caféen.
I uge 17 afholdes der igen klubmesterskab for ungdomsspillere hvor 35 spillere deltager.
Udvalgsstatus
Et medlem er udtrådt af udvalget i utide (midt i sæsonen) og to medlemmer af USU ønsker at udtræde af udvalget, da ungerne er blevet for store.
USU er på jagt efter medlemmer med unge børn, så arvefølgen kan sikres og aktivitetsniveauet kan opretholdes.
Senior
Sportsligt har klubbens seniorafdeling haft det svært i den indeværende sæson. Det er blevet til 2 klare nedrykninger for 2. og 3. holdet, mens 1. og 4. holdet undgik nedrykning fra henholdsvis 2 division og serie 1. 1. holdet skulle helt hen til sidste holdrunde, før holdets forsatte eksistens i 2. division blev sikret ved en nervepirrende 10-3 sejer hjemme over KBK.
Klubben har således, efter sæsonafslutningen, seniorhold placeret i følgende rækker
1. holdet i 2. division
2. holdet i danmarksserien
3. holdet i kredsserie
4. holdet i serie 1
Inden sæson havde der været en spillerafgang fra så væld bredden som toppen af truppen. Der var i de to nye spillende trænere Mie Schjøtt og Line Kruse, fundet fuldblodige erstatninger på pige siden til 1. holdet, mens det som resultaterne viser, har givet udfordringer på drenge siden, samt på de efterfølgende hold.
Spillerafgangen har til gengæld givet plads til nogle af vores yngre spillere. De er generelt vokset med opgaven over året, men har også i det lange løb måtte se sig overmatchet. Der vil i næste sæson være god mulighed for at tanket op, på noget af den tabte selvtillid.
Spillerafgangen har også kunne mærkes på antallet til seniortræningerne. Det var fra sæsonstart en stor udfordring at samle spillere nok til, at afholde både en a og b træning med et fornuftigt antal. Derfor blev træningerne forsøgt slået sammen, først kun om torsdagen, men senere på sæsonen blev også tirsdagstræningen slået sammen. Det har til tider givet den udfordring, at der var over 24 på træningen, og derved behov for oversiddere.
Den nye træner duo er kommet godt igennem deres første sæson. De har bidraget med god energi, nye ideer og har gjort en stor indsats for at holde træningsindsatsen og moralen høj.
Socialt hersker der stadig et rigtig godt sammenhold i seniorafdelingen som bla. giver udslag i nogle gode fester. Her har de nye trænere også gjort et godt indtryk.
Afslutningsvis skal det nævnes, at der har været afholdt lM-hold i weekenden 9-10 april. Her var HBK senior repræsenteret med to hold, i henholdsvis 4 herre A og 4+2 A, og det lykkes selvfølgelig for begge hold at genvinde guldet.
Veteran
Grøn/sort træning lidt tilgang + lidt afgang af medlemmer hen over sæsonen.
Tiltag med pink træning løb ud i sandet. Stine Olesen havde gjort et stort forarbejde og oprettet en Facebookgruppe, hvor mange viste interesse, da det kom til at udvise deltagelse var det kun Stine og Louise der kom, Katja kom et par gange, 3 betalende gæstedeltagere ellers desværre ingen interesse for dette tiltag. Vi fornemmer "ungveteranerne" hellere vil spille i egen lukket træning frem for med veteranerne.
Nyt tiltag: til/afmelding via Holdsport. Alle har taget godt imod det og det er nemmere at håndtere end lister+telefonafbud. Tak til Michael Schwartz for indsatsen.
Lidt skader, men heldigvis ikke i så høj grad som sidste sæson.
Har afholdt julefrokost med diverse spil/lege festligt arrangeret af Louise og Stine. Tak for det.
Pt planlægges afslutning på sæsonen – muligvis bliver dette et bowling+spis i byen arrangement i maj måned
Tak til holdlederne for indsatsen gennnem sæsonen. Eva, Erik, Lis/Joan – spillerne er ikke altid så gode til at svare når de bliver indkaldt til kamp. Forbedring ønskes.
Holdturneringen
Badminton Sjælland:
Veteran 1 – Eliterækken endte på 5. pladsen
Veteran 2- A-rækken ligger pt på 3. plads, men har en protest inde mod Roskilde, som ligger nr. 2. Vi forventer at vinde denne protest og dermed rykke op i Mesterrækken igen.
DGI:
Veteran 1 +40 (4+2) A/B-rækken endte på 5. pladsen.
Pt overvejes hvilket hold, der skal tilmeldes i DGI-regi næste sæson
LM for hold
4+2 holdet i + 45 A-rækken fik 3. plads
8 ud af de 9 spillere, som deltog på Motionshold ved samme stævne og vandt sølv deltager på veterantræningen.
Vi har gennem hele sæsonen følt os lidt uden for resten af klubben - vi har ingen information fået fra bestyrelsen. Hverken om manglende webmaster, referat fra bestyrelsesmøder, ny hjemmeside undervejs, gulvreparation el lignende. Alt er kommet gennem rygter eller tilfældige opslag på Facebook, det er ganske simpelt ikke godt nok. Hvordan skal vi kunne informere vores afdeling?
Motion
Sæsonen 15/16 er nu vel overstået. Status for banespillere er at, der har været en ret god booking af banerne mandag/onsdag, dog halter det stadig med fredag aften.
Med hensyn til betaling af banetider har det været hårdt arbejde, at få indkasseret de
resterende restancer, jeg håber det glider nemmere i den nye sæson.
Igen i år har vi haft 2 DGI hold i motions rækkerne. Et 4H-A hold som endte i den tunge ende.
Vores 4+4 (serie 2) hold klarede sig væsentligt bedre, og blev nr. 2 efter vores evige rival Vipperød.
Holdet kom dermed til LM i Vejle, hvor vi vandt vores pulje, og gik videre til finalen hvor vi fik en ”flot” sølv medalje.
Venlig hilsen
Bestyrelsen i HBK