Sponsorater i sport - hvem er involveret og hvorfor?

15-01-2019 14:58 |  BadmintonPeople |  CMS Admin
Det kan argumenteres, at sponsorater i professionel sport er en af de mest fremtrædende eksempler på kommercielle branding partnerskaber. Du er uden tvivl i stand til at fyre navnene af på et par store sports sponsorer, og du er uden tvivl bekendt med mange af navnene inden for de respektive sportsgrene, såfremt du ser dansk eller europæisk fodbold, motorsport, golf eller ridning. Men hvad du måske også har bemærket er, at mange af de firmaer, der er involveret i sponsorater har en tendens til at være involveret i specifikke industrier.
Iblandt dem finder man ofte banker, finansselskaber, flyselskaber, og - selvfølgelig - gambling brands. Men hvorfor er denne specifikke type firma interesseret i at sponsere professionel sport, og har de salgsfremmende platforme nogen begrundelse for mængden af penge, der er involveret i at sikre disse handler?

Hvem sponsorerer sport?
Sportsklubber tilbyder en platform uden lige til brands, der ønsker at bryde igennem til offentligheden. Med disse platforme kan de gøre det via en ny vinkel for at ramme en ellers misset målgruppe. Samtidig er det kun selskaber af en hvis størrelse, der har økonomien til at engagere sig med sport på et hvilket som helst niveau, og det er kun dem, der kan se en god handel ved at hælde millioner af kroner ned i lommerne på deres udvalgte sportshold.
For fans af en sportsklub er det nærmest en familie. Dette betyder, at der er en nærmest øjeblikkelig kobling til et kæmpe publikum for brands, der kan indgå partnerskab med de professionelle sportsbrands. Derudover er der også den ekstra bonus i at få eksponering over for en hel gruppe sportsfans, samt den mere generelle målgruppe - og det er netop dette, der gør den store forskel for mange af de selskaber, der vælger at engagere sig i sportssponsorater.

Det er også af disse grunde, at de involverede firmaer har en tendens til at komme fra de samme brancher - med nogle af de største værende flyselskaber, banker eller hjemmesider for online gambling. Dette er ikke et tilfælde. Selskaberne i disse brancer har deres egne gode grunde til at ville identificere sig med elitesport - faktisk er sportssponsorering et utrolig kompetitivt område grundet alle de mange fordele, som den form for marketing kan bringe med sig.

Hvorfor sponsorer de sport?
Flyselskaber
Link til billede, der kan bruges i artiklen

Hvis man kigger på fodbold, eller endda blot sport mere generelt, kan fly ses over alt. Lige fra Arsenals Emirates Stadion og til nogle af de største sponsorater fra United Airlines i USA, her i blandt PGA touren og holdet Chicago Bears - flyselskaber er nærmest en universel del i og omkring de professionelle sportshold og stadioner verden over.

Som branding øvelse er det at markedsføre et flyselskab svært nok. Dog er blot det at folk genkender navnet på selskabet samt sportsprofilen nok en af de bedste måde at sprede kendskabet til navnet, og til at hjælpe selskabet med at påvirke potentielle kunder.
På trods af, at det er hårdt arbejde at følge den direkte påvirkning denne slags sponsorater har, hjælper det ikke blot på at positionere det specifikke firma som en fanfavorit, men det giver også et boost i forhold til at skabe et brand, der bliver husket i årtier.

Flyselskaberne ønsker det samme stærke bånd til deres kunder, som fans har til deres sportshold. Som store massemarkedsudbydere med  muligheden for at ramme op til flere demografier samtidig er sportssponsoraterne en af de simpleste og mest effektive metoder at gøre dette på.

Og de er forberedte på at betale enorme summer for det privilegie. For at sætte tal på det bruger United Airlines eftersigende $40 millioner om året blot på sportssponsorater, mens den allestedsnærværende Emirates bruger helt op til $320 millioner årligt for at have deres navn tilkoblet alle mulige forskellige sportsklubber.

Gambling og Casino brands
En af de mest sete industrier indenfor sportssponsorater er gamblin brands, og dette ses tydeligst i den engelsk Premier League. Europæisk fodbold tiltrækker nogle af de mest signifikante sponsorater i hele verden, med partnerskaber der betaler utallige millioner blot for at sikre sig rettighederne til at koble deres navn til klubben.

Dette strækker sig fra alt fra trøjer til stadioner til endda at påvirke programmerne fra dagens kampe. Klubber gør deres bedste for at lave så mange niveauer af sponsorater som overhovedet muligt - for på den måde bedst at udnytte det store marked, der er for det. I mange tilfælde køber gambling brands det tilbageværende, og binder på den måde de store klubber i en flerårig aftale, der virkelig skubber brandet frem. 

Det er ikke svært at se hvorfor brands, der lever på sports betting gerne vil associeres med sport - der kan argumenteres for, at det er en af de bedste overlapninger af demografiske grupper overhovedet, når man ser på det fra et bogholder og online casinos perspektiv. Kombinationen af disse to er en naturlig sammensætning, hvilket gør det nemt at sælge. 
Folk, der vædder penge på sport er som oftest også selv fan af sport, så det at være en velkendt profil i sportsverdenen er en no-brainer. 

Et godt tilrettelagt sportssponsorat kan sende antallet af nye medlemmer op i skyerne. I områder med høj konkurrence, som for eksempel internet gambling, kan det at have den slags fordel udgøre hele forskellen. Det samme kan siges for online casinoer, hvor denne type reklame er en massemarkedsmetode for at promovere sig til en stor demografisk gruppe, der overlapper med brandets målgruppe.

Banker og Finans
Der er også et prestigeelement ved at være sponsor for de førende sportshold, og det er her, at banker og finansselskaber ofte kommer på banen. Disse sponsorater handler ofte lige så meget om sponsorens åbenhed som de gør om branding, og det tillader visse typer af den finansielle sektor at etablere sig som en profil i tankerne hos deres klienter. 
Disse sponsorer er ofte ikke typen, som kunder direkte interagerer med, eller det er i hvert fald ikke ofte målet med den type af sponsorkampagner.
Bare spørg Danske Bank, som er en stor sponsor af den irske fodbold liga NIFL.

Det handler i stedet alt sammen om at positionere brands til fordel for potentielle klienter med mange penge, som gerne køber sig ind for at blive associeret og høste de omdømme-relaterede fordele, der kommer med at blive genkendt som sponsor af de store sportsgrene.

Banker har pengene til den slags handler, og det meste af deres handel foregår med selskabs- eller investeringsklienter frem for detailkunder. Sportssponsorater er også en ligefrem måde hvorpå man kan opbygge en stærk branding profil som et finansielt selskab, både nationalt og international, hvilket kan have langtidsvirkende fordele for deres firma.

Sponsoratsmuligheder er altid eftertragtede, både helt nede fra de lavere ligaer og op til toppen af den globale sportsscene. Med intens konkurrence fra banker, flyselskaber og gambling brands arbejder sportsholdene på at tiltrække de konstant stigende priser på deres sponsorater, som er en vital del af deres indkomst på alle niveauer af sport. For firmaer selv er denne type handel en perfekt mulighed for at stille sig på linje med et højtelsket sportshold, samt købe løbende, ofte international, eksponering til en fastsat pris.



 


 

BadmintonPeople.dk | BadmintonPeople.com | BordtennisPortalen.dk | Atletik-Motion.dk | Danseren.dk | BowlingPortalen.dk | KeglePortalen.dk | PetanquePortalen.dk | DJUportalen.dk
ClubPeople.com | Intersite.dk | Foreningsweb.dk

Annoncelinks: Allskin.dk | TTMS Nordic - IT-konsulenter

Delete item?