§ 1. navn og hjemsted.
Klubbens navn er Solrød Strand Badmintonklub (SSB). Klubbens
hjemsted er Solrød Kommune.
Klubbens adresse er Solrød Idrætscenter, Tingsryds Alle 27, 2680
Solrød Strand.
§ 2. Klubbens formål.
Klubbens formål er at skabe interesse og give mulighed for at
spille badminton i Solrød området både på et højt spillemæssigt niveau og på
motionsplan. Klubben skal udbyde et attraktivt badmintontilbud, såvel
sportsligt som socialt, med henblik på at opnå tilgang og på at fastholde flest
mulige badmintonspillere på såvel elite-, ungdoms-, veteran- som motionistplan.
§ 3 Medlemskaber.
Klubben er gennem Badminton Sjælland medlem af Badminton Danmark
under Danmarks Idræts-forbund (DIF) og derved tilsluttet Badminton World Federation
(BWF) samt medlem af De Danske Gymnastik- og Idrætsforeninger (DGI), og klubben
samt dens medlemmer er underkastet de love og bestemmelser, som disse forbund
måtte fastsætte.
Klubben er tilsluttet Solrød Idræts Union.
§ 4 Medlemsforhold.
Som medlem kan optages enhver person.
Optagelse som medlem kan nægtes, når særlige grunde taler herfor,
og 2/3 af bestyrelsesmedlemmerne stemmer for at afvise indmeldelsen. Nægtelsen
skal dog, såfremt den optagelsessøgende ønsker det, efterprøves på førstkommende
ordinære generalforsamling
Et udtrådt eller udelukket medlem kan kun genoptages, såfremt
eventuel ældre gæld til foreningen er berigtiget. Medlemmer, der er ekskluderet
af generalforsamlingen i kraft af manglende opfyldelse af de almindelige
medlemsforpligtelser, kan kun genoptages med samtykke fra generalforsamlingen,
vedtaget med 2/3 majoritet af de fremmødte på denne.
Æresmedlemmer – der er kontingentfri – kan udnævnes af
generalforsamlingen med 2/3 majoritet af de afgivne stemmer.
Æresmedlemmer, udnævnt af Solrød Badminton Club og Jersie
Badminton Klub, er æresmedlemmer i klubben.
Udmeldelse af klubben skal ske til bestyrelsen. Udmeldelse har
først retsvirkning ved udgangen af det regnskabsår, hvori udmeldelsen sker.
Ved udmeldelse af klubben i forbindelse med klubskifte kan dette
dog finde sted indtil 5. juni, jf. Badminton Danmarks regler om klubskifte,
såfremt kontingent og eventuelle øvrige økonomiske mellemværender med klubben
forinden er berigtiget.
Bestyrelsen kan beslutte at ekskludere et medlem, der ikke
opfylder de til medlemskabet hørende forpligtelser, eller som handler til skade
for foreningen. Medlemmer, der trods påkrav ikke betaler forfalden kontingent,
slettes dog uden videre som medlem fra det pågældende regnskabsårs udløb.
Eksklusion eller slettelse på grund af kontingentrestance fritager
ikke for kontingentforpligtelsen for det regnskabsår, i hvilket udelukkelsen
finder sted.
Ethvert medlem, der ekskluderes af bestyrelsen, kan kræve, at
eksklusionen forelægges på førstkommende generalforsamling, hvor 2/3 majoritet
af de afgivne stemmer på generalforsamlingen skal beslutte at ekskludere
medlemmet.
Kontingentet fastsættes for hvert regnskabsår af
generalforsamlingen og indbetales til klubben senest på det tidspunkt, som
bestyrelsen måtte fastsætte.
Såfremt et medlem ikke betaler kontingentet rettidigt, kan
bestyrelsen beslutte, at der opkræves gebyr for fremsendelse af påkrav om
betaling.
Bestyrelsen kan beslutte, at bestyrelsesmedlemmer samt
udvalgsmedlemmer helt eller delvist fritages for at betale kontingent, ligesom
bestyrelsen kan beslutte telefonordninger for de anførte medlemmer.
Bestyrelsen kan i særligt tilfælde, og for højst et regnskabsår ad
gangen, bevilge kontingentfrihed til medlemmer, der indsender begrundet
anmodning herom.
Klubben kan optage såvel aktive som passive medlemmer. Ved passive
medlemmer forstås medlemmer, der betaler et årligt kontingent, fastsat af
generalforsamlingen, uden at være aktiv spiller i klubben.
Medlemmer i klubben er forpligtede til at overholde klubbens love
samt de af bestyrelsen og spilleudvalg til enhver tid fastsatte bestemmelser og
reglementer.
§ 5 Bestyrelsen.
Klubbens daglige ledelse varetages af en bestyrelse, der består af
5 eller flere medlemmer. Bestyrelsen skal dog som minimum bestå af formand,
sekretær og 3 menige medlemmer.
Bestyrelsens medlemmer vælges på generalforsamlingen for 2 år ad
gangen. Genvalg kan finde sted.
Klubbens kasserer, ungdomsspilleudvalgsformand,
veteranspilleudvalgsformand og motionistspilleudvalgsformand er på valg i ulige
år.
Klubbens formand, sekretær, seniorspilleudvalgsformand, sportschef
og sponsorudvalgsformand er på valg i lige år.
Såfremt et medlem af bestyrelsen fratræder i utide, foretages
suppleringsvalg på den førstkommende generalforsamling.
Bestyrelsen er berettiget til at supplere sig selv.
Bestyrelsen fastsætter selv sin forretningsorden. Bestyrelsesmøde
afholdes, når formanden finder det fornødent, eller når 3 bestyrelsesmedlemmer
kræver det. Indkaldelse finder sted skriftligt med angivelse af dagsorden.
Over bestyrelsesmøderne føres referat.
Bestyrelsen træffer beslutning ved simpel stemmeflerhed, men er
kun beslutningsdygtige, når mindst halvdelen af bestyrelsesmedlemmerne er til
stede. Ved stemmelighed er formanden eller den fungerende formands stemme
udslagsgivende. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Bestyrelsen kan nedsætte et forretningsudvalg, bestående af 3
bestyrelsesmedlemmer, til efter aftale at handle på bestyrelsens vegne.
Forretningsudvalgets dispositioner skal forelægges førstkommende
bestyrelsesmøde til godkendelse.
Bestyrelsen fremsætter forslag til medlemmer af relevante udvalg.
Udvalgene består af op til 10 medlemmer, der vælges på den årlige
generalforsamling. Udvalgene kan supplere sig selv med nye medlemmer.
§6. Generalforsamling.
Klubbens øverste myndighed er generalforsamlingen.
Ordinær generalforsamling afholdes én gang årligt senest ved
udgangen af august måned.
Ekstraordinær generalforsamling kan indkaldes af bestyrelsen efter
behov og skal indkaldes, når mindst 3 medlemmer af bestyrelsen eller 10% af
klubbens medlemmer skriftligt fremsætter krav herom med angivelse af grund. I
sidstnævnte tilfælde skal generalforsamlingen afholdes senest 6 uger efter
modtagelse af begæring herom.
Indkaldelse med angivelse af dagsorden skal finde sted med mindst
14 dages varsel. Indkaldelsen offentliggøres i enten medlemsblad, lokale
ugeaviser, ved opslag i hallerne eller på klubbens hjemmeside. Senest 8 dage
før generalforsamlingen skal årsregnskabet for klubben være udarbejdet, og medlemmerne
skal have mulighed for hos formanden for klubben at få lejlighed til at
gennemgå regnskabet og få udleveret genpart heraf. Bestyrelsen kan dog
bestemme, at årsregnskabet skal fremsendes til medlemmerne.
Stemmeberettigede på generalforsamlingen er alle medlemmer, der
har betalt kontingent, og er fyldt 15 år. For medlemmer under 15 år, der har
betalt kontingent, er 1 forælder stemmeberettiget med 1 stemme for sit barn ved
fremmøde på generalforsamlingen.
Forhandlingerne på generalforsamlingen ledes af en dirigent, der
vælges af forsamlingen, og som ikke må være medlem af bestyrelsen.
Forslag fra medlemmer, der ønskes behandlet på generalforsamlingen
uden for den udsendte dagsorden, skal indsendes skriftligt til bestyrelsen
senest 10 dage før generalforsamlingen.
Generalforsamlingens beslutninger træffes ved simpel
stemmeflerhed, medmindre andet følger af nærværende vedtægt. Hvert medlem har
én stemme.
Afstemninger skal ske skriftligt, såfremt blot ét af de
tilstedeværende medlemmer ønsker det. Der kan ikke stemmes ved fuldmagt.
Dagsorden på den ordinære generalforsamling skal være således:
1.Valg af dirigent
2.Bestyrelsens beretning
3.Fremlæggelse af resultatopgørelse for det forløbne år med
balance pr. 31.5.
4.Fremlæggelse af budget for det kommende regnskabsår, herunder
evt. forslag til ændring af kontingent.
5.I lige år:
Valg af formand, sekretær, seniorspilleudvalgsformand, sportschef og
sponsorudvalgsformand.
I ulige år:
Valg af kasserer, ungdomsspilleudvalgsformand, veteranspilleudvalgsformand og motionistudvalgs-formand.
6.Valg af udvalgsmedlemmer.
7.Valg af 2 revisorer.
8.Valg af revisorsuppleant.
9.Indkomne forslag.
10.Eventuelt.
§7. Regnskab.
Klubbens regnskabs- og kontingentår er fra 1. juni – 31. maj.
Omlægning af regnskabsåret løber fra 1. april 2015 – 31. maj 2016.
Regnskabet skal før den ordinære generalforsamling være revideret
af 2 revisorer, der ikke må være medlemmer af bestyrelsen.
De af generalforsamlingen valgte revisorer kan til enhver tid
forlange indsigt i foreningens regnskabsbilag og kassebeholdning og skal gøre
bestyrelsen opmærksom på eventuelle uregelmæssigheder i så henseende.
Kassereren indkasserer klubbens indtægter og betaler de af
bestyrelsen godkendte regninger. Kassereren fører regnskab over samtlige indtægter
og udgifter i en sådan form, at klubbens øjeblikkelige økonomiske stilling
altid kan aflæses heri, ligesom denne udarbejder foreningens årsregnskab.
Kassereren fremviser på bestyrelsesmøderne kontoudtog, der dokumenterer
klubbens likvide beholdning.
Klubbens formue – udover hvad der er nødvendigt til afholdelse af
de løbende udgifter – skal, medmindre andet bestemmes af generalforsamlingen,
anbringes i pengeinstitutter og på konti, der er omfattet af
indskydergarantiordningen.
§8. Tegning og hæftelse.
Klubben forpligtes udadtil ved underskrift af bestyrelsens formand
og af et bestyrelsesmedlem i forening.
Ved salg og pantsætning tegnes klubben dog af den samlede
bestyrelse.
Bestyrelsen kan meddele klubbens kasserer fuldmagt til klubbens
likvidkonti.
Der påhviler ikke klubbens medlemmer nogen personlig hæftelse for
de klubben påhvilende forpligtelser.
9. Vedtægtsændringer.
Til ændring af nærværende vedtægt kræves vedtagelse på en særlig i
dette øjemed indkaldt generalforsamling med 2/3 af de afgivne stemmer.
§10. Opløsning.
Til klubbens opløsning kræves vedtagelse på en generalforsamling
med 2/3 majoritet blandt samtlige medlemmer. Opnås denne majoritet ikke på
generalforsamlingen, er bestyrelsen berettiget til at indkalde til ny
generalforsamling med 14 dages varsel til afholdelse inden 1 måned, på hvilken
opløsningen da kan vedtages med 2/3 majoritet blandt de fremmødte medlemmer.
Ved foreningens opløsning skal den eventuelle formue skænkes bort
til idrætslige formål efter den afsluttende generalforsamlings bestemmelse.
Vedtaget på generalforsamlingen
den 26. maj 1993.
Ændret på generalforsamlingen
den 5. maj 1994.
Ændret på generalforsamlingen
den 15. maj 2002.
Ændret på generalforsamlingen
den 13. maj 2003.
Ændret på generalforsamlingen
den 15. juni 2004.
Ændret på generalforsamlingen
den 5. juli 2005.
Ændret på generalforsamlingen
den 13. juni 2007.
Ændret på generalforsamlingen
den 18. juni 2008.
Ændret på generalforsamlingen
den 24. maj 2016