Pulsur - eminent pulsmåling til badmintonspilleren

03-10-2018 12:25 |  BadmintonPeople |  CMS Admin
At købe en pulsmåler, er ikke helt så enkelt som det kan lyde. Og effekten af den lille sag, er langt større end hvad de fleste går og tror. At måle sin puls er kilden til en god bunke informationer, som kan hjælpe dig til at nå dine mål langt hurtigere end forventet, da du herved kan tilrettelægge din træning på bedste vis. Noget der især kan hjælpe badmintonspilleren til at forbedre sit spil - og ikke mindst kondi.

Pulsmålerens gode egenskaber
En pulsmåler er en trofast følgesvend, nærmest uanset hvad ens mål er indenfor træning og motion. Pulsen er ekstremt vigtig for ens iltoptagelse, da blodet transporterer ilt ud til kroppens celler, som er kilden til at man kan præstere fysisk. Ved hjælp af måling af pulsen, kan man bl.a.:

· Forbedre sit generelle helbred og herved mindske risikoen for kredsløbssygdomme
· Forbedre din fysiske præstationsevne
· Træne på rette vis, så skader og overtræning undgås
· Opbygge en stærk fysik og mindske din fedtprocent.

Pulsbælte eller pulsur
Spørgsmålet er så, om investeringen skal falde på et pulsbælte eller et pulsur. Forskellen på disse to produkters metoder til pulsmåling er faktisk ganske stor. Pulsbæltet er, som navnet beskriver, et bælte man spænder om brystet hvor 2 elektroder registrerer hjerteslagets muskelspændinger og elektroniske impulser.

Pulsuret, som er et ur du spænder om håndleddet, sender grønt og rødt lys ind gennem huden, hvor en optisk sensor herefter registrerer det lys der bliver reflekteret tilbage gennem blodbanen. Metoderne til at måle kroppens puls er altså vidt forskellige.

Bedst i test
Det er en god idé, at tjekke op på hvilket produkt, der vil være det optimale for dig og din træning. Løbeshop.dk har foretaget en test på et pulsur med pulsmåling i håndleddet og et pulsbælte for at grave frem til de to forskellige valg muligheders virke og segment. Her er der blevet brugt to Garmin Fenix 5 Saphire, hvor det ene ur er koblet sammen med et Garmin HRM-Run 4 pulsbælte, og hvor det andet bruger det indbyggede optiske pulsmåler i uret. Det fremgår tydeligt af testen, at pulsuret ikke reagerer tilstrækkeligt hurtigt på pludselige ændringer i pulsen. Faktisk viser pulsbæltet, at pulsen når sit max hele 12 sekunder hurtigere end pulsuret. Forskellen er ret markant, når man tager i betragtning, at spurten der benyttes i testen kun varer 30 sekunder. Pulsuret kan ligeledes ikke helt følge med, da testpersonen sætter farten ned igen, og her stadig påstår at testpersonens puls er stigende. Det konkluderes altså at pulsuret ikke helt kan følge med pulsbæltet når det gælder korte intervaller.

Træningsmetoden er den afgørende faktor
Hermed menes der ikke, at pulsuret er en dårligere makker end pulsbæltet. Det kommer nemlig helt an på hvilken træningsmetode du benytter dig af.

Pulsuret fungerer nemlig super fint, hvis du er interesseret i at følge din gennemsnitspuls og træner uden de helt store udsving i pulsen. Uret er også diskret og hurtigt at påføre, så det er en god lille sag at have med på farten.

Pulsbæltet er til gengæld særdeles effektivt, hvis du træner intervaller, eller andre former for træning med store udsving i pulsen. Ønsker du en så nøjagtig måling som muligt, er pulsbæltet altså det oplagte valg og en rigtig god investering ved din træning.



 


 

BadmintonPeople.dk | BadmintonPeople.com | BordtennisPortalen.dk | Atletik-Motion.dk | RoPortalen.dk | BowlingPortalen.dk | KeglePortalen.dk | PetanquePortalen.dk | DJUportalen.dk | Folkedanseren.dk
ClubPeople.com | Intersite.dk | Foreningsweb.dk

Annoncelinks: Allskin.dk | ConCor - IT-konsulenter | LeoVegas SPORT

Delete item?