Sådan giver den rigtige sportsernæring ekstra sving i ketcheren

11-05-2019 08:55 |  BadmintonPeople |  CMS Admin
Sportsernæring handler ikke bare om at få spist den rigtige kost i hverdagen. Det handler i høj grad også om at sikre, at du får de rigtige mineraler og salte til kroppen, så du kan vedligeholde kroppens salt- og væskebalance. Samtidig er kosten vigtig, hvis du skal vedligeholde kroppens muskelmasse, så du kan få ekstra sving i ketcheren og have kræfter nok til hele sættet. Læs med her, og får sammensat den rigtige sportsernæring til badmintonkampen.

En gennemsnitlig badmintonkamp varer mellem 45 og 50 minutter. I hvert fald når du kommer op på et mere seriøst plan med spillere, der er nogenlunde jævnbyrdige.

Det kræver målrettet træning og en god fysik at holde energiniveauet og koncentrationen på toppen i så lang tid ad gangen. Derfor træner seriøse badmintonspillere andet end bare at spille badminton. Løb og styrketræning er oftest også en del af træningsprogrammet op til den næste vigtige badminton kamp.

Desuden er det naturligvis vigtigt, at du spiser sundt, og eventuelt supplerer kosten med proteinpulvere og andre kosttilskud. Det sidste er dog sjældent nødvendigt for badmintonspillere, hvis du spiser en god, varieret kost med en passende balance mellem kulhydrater, stivelse og protein.

Glem ikke salt- og væskebalancen
Men udover den almindelige kost, er det vigtigt at sørge for, at kroppen får salt nok. For under både træning og i løbet af en badmintonkamp, sveder du en hel masse. Det betyder, at kroppen mister salt. Oftest så meget, at det går ud over kroppens saltbalance. 

Sker det, kan du ikke optage væske nok – og så går det også galt med din væskebalance. Det værste er, at du ikke kan genoprette væskebalancen, uanset hvor meget du drikker. For er du i saltunderskud, kan du drikke alt det du vil og stadig være dehydreret.

Bliver du først dehydreret mister du kræfterne. Det betyder, at du begynder at skulle koncentrere dig mere om at holde dig selv kørende – og så begynder du at lave fejl i dit spil. I værste fald ender du i kramper på grund af dehydrering, og må bæres fra kampen.

Hold styr på saltbalancen med elektrolytter
Vil du sikre dig, at du ikke kommer i saltunderskud, og dermed begynder at dehydrere midt under kampen, er det en god ide at tage et kosttilskud, der indeholder elektrolytter. Det er løse ioner, som findes i de fleste salte som f.eks. natrium, kalium, klorid og magnesium. De løse ioner er med til at binde væsken i kroppen.

Elektrolytterne kan fås enten som brusetabletter, der tilsættes den væske, du drikker eller som såkaldt energipulver, der udover salt også indeholder kulhydrater, der giver mere energi til kroppen.

Energipulver – et godt tilskud til din udholdenhed
Vil du sikre dig både en god salt- og væskebalance, og nogle ekstra kræfter til at stå igennem hele badmintonkampen både fysisk og psykisk, er et energipulver med elektrolytter et godt valg. 

Det kan købes i bøtter på samme måde som proteinpulver fra alle de førende producenter af sportsernæring og kosttilskud. 

Det blandes i den væske du drikker før og under kampen eller træningen. Ved at drikke energipulveret målrettet både før og under hele forløbet, reducerer du effektivt risikoen for at gå ned på dehydrering eller at kræfterne slipper op midt i kampen.

Start med at drikke mellem 2 til 5 dl før træningen, så du får etableret en god salt- og væskebalance. Jo varmere det er, der hvor du skal spille eller træne, jo mere væske bør du drikke.
Under kampen skal du sørge for at drikke omkring 2 dl for hvert kvarter hele kampen eller træningen igennem. Derved vedligeholder du salt- og væskebalancen, samt får et skud kulhydrater, der giver hurtig energi til muskler og hjerne. 

Igen skal du huske at drikke mere, hvis det er varmt.
Undgå at tabe energi og muskelmasse efter kampen
Også efter træningen eller kampen, er det vigtigt, at du sørger for at tilføre energi til kroppen, gerne kombineret med en smule proteiner. Mikser du en drik med 2/3 energipulver og 1/3 proteinpulver, får du en god kombination, der både sørger for, at du ikke bliver fuldstændigt afkræftet eller taber muskelmasse.

For ved at tilføre energi til kroppen samtidig med at du tilfører proteiner, undgår du, at kroppen skal bruge energi på at transportere proteinerne derhen, hvor de skal bruges – nemlig til at restituere kroppens muskler. 
Får du ikke kulhydraterne med, vil kroppen i stedet anvende en del af proteinerne til skabe den energi, der skal bruges til at transportere proteinerne frem til musklerne. Det trætter dig mere, og giver en dårligere udnyttelse af proteinindtaget.

Opskriften på den rigtige sportsernæring til badmintonspillere
Så start med at drikke elektrolyt- og kulhydratberiget væske før og under kampen. Følg derefter op med et væskeindtag, hvor der er tilsat 1/3 proteinpulver til energipulveret med kulhydrater og elektrolytter.
Det giver dig den bedste sportsernæring, som dels sikrer dig en ordentlig salt- og væskebalance under kampen, og dels får dig til at føle dig mere ovenpå efter kampen – samtidig med at du får restitueret musklerne optimalt.

God vind med badmintonspillet.



 


 

BadmintonPeople.dk | BadmintonPeople.com | BordtennisPortalen.dk | Atletik-Motion.dk | RoPortalen.dk | BowlingPortalen.dk | KeglePortalen.dk | PetanquePortalen.dk | DJUportalen.dk | Folkedanseren.dk
ClubPeople.com | Intersite.dk | Foreningsweb.dk

Annoncelinks: Allskin.dk | ConCor - IT-konsulenter | Badmintonsiden.dk | LeoVegas SPORT

Delete item?